Niniejsza publikacja stanowi zbiór praktycznych wskazówek i metod wspierających nauczycieli w rozwijaniu kluczowych kompetencji przekrojowych u uczniów. Opracowanie obejmuje cztery główne obszary: rozumienie świata, budowanie obrazu siebie, kształtowanie relacji oraz rozwój przedsiębiorczości. Każdy z tych działów zawiera szczegółowe informacje na temat danej kompetencji, propozycje ćwiczeń oraz arkusze refleksji i samooceny, które pozwalają monitorować postępy i dokonywane zmiany. Z poradnika mogą korzystać nauczyciele różnych przedmiotów i poziomów edukacyjnych, inspirując się proponowanymi ćwiczeniami i poszukując własnych rozwiązań. Poradnik będzie wsparciem w projektowaniu zarówno lekcji przedmiotowych, jak i działań interdyscyplinarnych czy godzin wychowawczych.
Praktyczny przewodnik dla nauczycieli, doradczyń zawodowych i innych osób pracujących z młodzieżą. Publikacja pokazuje, jak wykorzystać sztukę opowiadania historii do rozwijania kompetencji przyszłości, budowania odporności na zmiany oraz wspierania różnorodnych potrzeb edukacyjnych. Autorki oferują konkretne ćwiczenia, inspiracje do pracy indywidualnej i grupowej oraz wskazówki, jak tworzyć angażujące narracje. Dzięki tej książce wprowadzisz storytelling do codziennej pracy, wzmacniając zaangażowanie i rozwój młodych ludzi.
Publikacja w pierwszej części przedstawia podstawowe informacje na temat PRK, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Ponadto wyjaśnia rolę charakterystyk w procesie określania poziomu kwalifikacji oraz przedstawia wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów.
Niezbędna pomoc dla tych, którzy opisują kwalifikacje, starają się o włączenie ich do systemu lub planują swój udział w ZSK w roli instytucji certyfikującej czy podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Słownik zawiera terminy, które – w toku prac nad ramami kwalifikacji w Polsce – wypracowano wspólnie z partnerami społecznymi. To wspólne, jednolite słownictwo umożliwia porozumiewanie się przedstawicieli różnych środowisk w sprawach dotyczących systemu kwalifikacji.