Tomek jest nauczycielem w liceum. Pomaga uczniom na zajęciach z doradztwa zawodowego w łączeniu ich zainteresowań, pasji i talentów z tym, czym mogliby zajmować się zawodowo w przyszłości.
Na jednej z lekcji uczniowie zadali Tomkowi pytanie: „Co trzeba robić, żeby zajmować się drukiem 3D?”.
Tomek opowiedział uczniom, czym zajmuje się osoba, która zdobyła kwalifikację wolnorynkową „Programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D”.
Następnie Tomek uzupełnił wypowiedź o to, gdzie może pracować osoba, która uzyskała tę kwalifikację.
Tomek wyjaśnił uczniom, co muszą wiedzieć i potrafić, żeby w przyszłości zdobyć tę kwalifikację.
Efekty uczenia się to wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne, które trzeba osiągnąć, żeby uzyskać kwalifikację.
Kryteria weryfikacji dookreślają poszczególne efekty uczenia się. Dzięki nim można lepiej zrozumieć zakres i złożoność wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stojących za daną kwalifikacją. Są one pomocne zarówno dla osób, które przygotowują się do uzyskania danej kwalifikacji, jak i dla nauczycieli czy egzaminatorów.

Nauczyciel przedstawił również uczniom warunki, jakie musi spełniać osoba, która chciałaby sprawdzić swoje umiejętności.
W jaki sposób Tomek odszukał tę kwalifikację w ZRK? A czy Ty potrafisz znaleźć interesującą Cię kwalifikację w Rejestrze?
Ania jest pedagogiem w szkole podstawowej, w której prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego. Zależy jej, aby połączyć zainteresowania, pasje i talenty uczniów z tym, czym mogliby zajmować się zawodowo w przyszłości. Pomaga im także w świadomym wyborze szkoły ponadpodstawowej.
Na jednej z lekcji uczniowie zadali Ani następujące pytanie: „Interesujemy się komputerami i robotami. Chcielibyśmy w przyszłości programować roboty, które mogłyby robić wiele pożytecznego dla ludzi. Jaką szkołę powinniśmy wybrać?”.
Ania odpowiedziała im, że jeśli chcieliby zajmować się robotyką i programowaniem, mogą zdobyć kwalifikację „Technik robotyk”.
Opowiedziała także uczniom o wymaganych kwalifikacjach poprzedzających, czyli kto może otrzymać dyplom zawodowy.

Ania wyjaśniła także, że zawód Technik robotyk składa się z kwalifikacji cząstkowych

Na przykładzie kwalifikacji cząstkowych przekazała uczniom, co muszą wiedzieć i potrafić i za pomocą jakich kryteriów to sprawdzić, żeby w przyszłości zdobyć tę kwalifikację


Ania przedstawiła również uczniom warunki, jakie musi spełniać osoba, która chciałaby sprawdzić swoje umiejętności.


W jaki sposób Ania odszukała tę kwalifikację w ZRK?
A czy Ty potrafisz znaleźć interesującą Cię kwalifikację w Rejestrze?